Dela nyhet
Veckobrev för vecka 36-37, 2023
8 sep 2023
.
2023, Vecka 36-37
Veckan som varit
Nu har vi börjat vara ute på rast samtidigt som de andra på skolan. Dock är vi även ute antingen lite före eller lite efter de andra, alltså en längre stund än dem. Många tycker att det är roligt eller spännande, vissa har knappt reagerat och några har varit lite avvaktande och haft svårt att aktivera sig. Inget av det är konstigt, för det är såklart ovant för era barn. Men om ert barn under en längre tid än den närmsta veckan talar om att det känns jobbigt med rasten - hör av er.
Vi hade besök av Sara, Eva och Åsa från Våmhus kyrka i torsdags (de besökte alla klasser). De berättade om kyrkans barnverksamhet, som är kostnadsfri, och alla barn fick med sig hem en liten broschyr för er att ta del av. Flera i klassen blev sugna på att vara med på kyrkans verksamhet :-)
Under skapandepasset på torsdagen fick barnen på ytterligare sätt träna att göra mönster. De fick först göra mönster med hjälp av plockisar och sedan limma fast ”pappersmosaik” på svart papper. Några har fullt sjå att få till ett rakt mönster med två olika färger eller former (se exempelbild ovan) medan andra kommit så långt att de kan göra runda mönster likt mandala (exempel på hur mandala kan se ut: mandala färgläggningsbilder cirkel – Google Sök) och alla ska få möjlighet att utvecklas utifrån sin nivå.
Boken vi läser nu heter ”Ville Val och de andra”. Det är en bok där varje sida utgår ifrån en bokstav i alfabetet och texten rimmar. Alla bokstäver har ett djur och djurets namn börjar på samma bokstav, tex Ville Val, Kajsa Katt, Cilla Citronfjäril och Folke Fisk. Efter varje sida pratar vi om vad som rimmade. Detta alfabet finns också uppsatt i klassrummet.
Vecka 35
MÅNDAG:
FM – Matematik -om volym/mängd (kartläggningsmoment) i 2 grupper. Den ena gruppen arbetar i klassrummet tillsammans med mig och den andra gör aktiviteter på fritids tillsammans med Lovisa i ca 30 minuter och byter sedan plats med varandra.
EM – Språk, med hjälp av sommarminnen.
TISDAG:
FM – ”Utedag”. Vi gör mönster av naturföremål och leker i skogen bakom skolan. Alla behöver ha en ryggsäck med oavsett om matsäck tagits med eller inte – helst utan något annat i än det som är till för utedagen (sittunderlag och ev. liten matsäck). Dagen inleds dock med en kort film från UR play Om allemansrätten för barn i förskolan | Barr och pinne | UR Play
EM – Språk, med hjälp av sommarminnen.
ONSDAG:
FM –Lek och språk. Jag checkar med ett barn i taget av hur många bokstäver de kan (kartläggningsmoment) samtidigt som de andra får leka på fritids.
EM – Språk, med hjälp av sommarminnen.
TORSDAG:
FM – Språk. Start av arbete med bokstäver, bla med hjälp av film: Livet i Bokstavslandet: Allt är lek | UR Play.
EM – Språk, med hjälp av sommarminnen.
FREDAG: (Jag är ledig. Majvi och Anette är med klassen.)
FM – Idrott. Ta med ombyteskläder och handduk för duschning.
EM – Tid att göra klart påbörjade arbeten.
Övrigt
Hemuppgiften/frågeformuläret med smiley-gubbar barnen fått hem för att fylla i med hjälp av er ska tas med till utvecklingssamtalet. Det är också ok att lämna den ifylld till mig i förväg.
Den gröna namnmärkta plastfickan som barnen fick med sig hem första skoldagen bör alltid ligga i ryggsäcken så att bla papper med hemuppgifter el information lättare kan tas hem utan att förstöras. Kolla också era barns ryggsäckar varje dag så att inte blöta kläder el viktig information blir liggandes länge.
Se till att det finns ombyteskläder på skolan (lägg extra kläder i korgen vid barnens hylla i hallen). Olyckor händer lätt, både med mat och vätska av olika slag. Utekläder efter väder behöver också finnas då vi är ute varje dag. Barnen bör även hela hösten ha ett par gummistövlar eller andra högre vattentäta skor på skolan då gräset ofta är blött när vi går ut på fm och blöta strumpor lätt tappas bort.
Trevlig helg önskar jag er alla!
Hälsningar
Jenny
jenny.lundqvist@mora.se